Δ.Ρ.Α.Σ.Ε. για το οικολογικό σχολείο

Έκθεση πεπραγμένων του προγράμματος


  1. Σύντομη περιγραφή της υλοποίησης του προγράμματος

Βασικός στόχος του προγράμματος ήταν η ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση και η αλλαγή στάσης των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον, μέσα από συμμετοχικές διαδικασίες στη λήψη αποφάσεων, στο σχεδιασμό και στην εφαρμογή των δράσεων, ώστε τα σχολεία να γίνουν κοινότητες αειφορικής συμβίωσης σε παιδαγωγικό αλλά και πρακτικό επίπεδο.

Για την υλοποίηση του προγράμματος οι μαθητές κινήθηκαν στους πέντε παρακάτω άξονες: Δραστηριοποιήσου, Ρώτησε, Ανακύκλωσε, Συνεργάσου, Εξοικονόμησε των οποίων τα αρχικά δανειστήκαμε για να σχηματίσουμε τον τίτλο του προγράμματος «Δ.Ρ.Α.Σ.Ε. για το οικολογικό σχολείο».

Με θεματολογία το Αειφόρο Σχολείο, την Αυλή του σχολείου, το Ενεργειακό ζήτημα -Οικολογικό / Ενεργειακό αποτύπωμα στο σχολείο και στο σπίτι οι μαθητές:

α) μελέτησαν τις πηγές ενέργειας και κατέγραψαν τις συσκευές κατανάλωσης ενέργειας στο σχολείο, τη συμπεριφορά της σχολικής κοινότητας για εξοικονόμηση ενέργειας, τις εναλλακτικές μορφές ενέργειας για θέρμανση- ψύξη,

β) πρότειναν δράσεις εξοικονόμησης νερού

γ) συγκέντρωσαν καμένα λάδια για παρασκευή σαπουνιών.

δ) τοποθέτησαν σήμανση για την καθαριότητα του σχολείου.

ε) έκαναν κομποστοποίηση των πεσμένων φύλλων των δένδρων της αυλής.

στ) κατασκεύασαν κάδους ανακύκλωσης χαρτιού και συγκέντρωσαν χαρτί για ανακύκλωση.

ζ) δημιούργησαν  οικοκώδικα, σύνολο κανόνων περιβαλλοντικής προσφοράς που θα πρέπει να εφαρμόσει όλο το σχολείο.

Συνεργάστηκαν:

α) με την ομάδα διαχείρισης Ενέργειας της Τεχνικής υπηρεσίας του Δήμου Λυκόβρυσης ? Πεύκης στα πλαίσια του προγράμματος «Εξοικονομώ» που υλοποιεί ο Δήμος.

β) με το Σύλλογο Γονέων των μαθητών του 2ου Γυμνασίου Πεύκης

γ) με την υπηρεσία καθαριότητας και πρασίνου του Δήμου Λυκόβρυσης ? Πεύκης.

 

Την παιδαγωγική ομάδα αποτελούσαν 18 μαθητές και 3 εκπαιδευτικοί.

 

  1. Ημερολόγιο δράσεων

 Νοέμβριος-Δεκέμβριος

 Επιλογή θεμάτων με τα οποία θα ασχοληθεί η ομάδα προς την κατεύθυνση του οικολογικού σχολείου.

Έρευνα στο σχολικό χώρο σε σχέση με τα θέματα ενέργεια, νερό, ανακύκλωση, κομποστοποίηση και σχολική αυλή.

Προτάσεις με τις δράσεις που θα υλοποιηθούν στη συνέχεια.

Συγκέντρωση πεσμένων φύλλων στον κομποστοποιητή.

Συγκέντρωση χρησιμοποιημένων λαδιών

Παρασκευάσαμε πράσινα σαπούνια με καυστική σόδα και χρησιμοποιημένα λάδια.

Πώληση σαπουνιών στο χριστουγεννιάτικο παζάρι που διοργανώσαμε στο σχολείο.

Ιανουάριος

 Διαμορφώσαμε σχέδιο δράσης σύμφωνα με τα απορρέοντα στοιχεία της έρευνας

Καταμερισμός καθηκόντων και τομείς δραστηριοποίησης των μελών της ομάδας.

Στην ολομέλεια της ομάδας έγινε συζήτηση για τις μορφές ενέργειας και αναπτύχθηκε προβληματισμός σχετικά με τους τρόπους εξοικονόμησης ενέργειας στο σχολείο.

Τα μέλη της ομάδας πραγματοποίησαν δραστηριότητες με θέμα την ενέργεια. Έγινε καταγραφή όλων των ηλεκτρικών συσκευών του σχολείου.

Φεβρουάριος

Τα μέλη της ομάδας πραγματοποίησαν δραστηριότητα για την εξοικονόμηση του νερού

Στην ολομέλεια της ομάδας έγινε παρουσίαση του προγράμματος «Το δώρο της βροχής στην πόλη» από τον οργανισμό Medies

Κάθε μέλος της ομάδας υπολόγισε την ποσότητα νερού που καταναλώνει καθημερινά και πρότεινε τρόπους  εξοικονόμησης νερού στο σπίτι.

Δημιουργία οικοκώδικα, σύνολο κανόνων περιβαλλοντικής προσφοράς που θα πρέπει να εφαρμόσει όλο το σχολείο.

Συντάξαμε οικοκώδικα για την εξοικονόμηση της ενέργειας και του νερού.

Μάρτιος

Ενημέρωση και εμπλοκή της σχολικής κοινότητας και της τοπικής κοινωνίας.

Αίτημα προμήθειας φυτών και δένδρων στο δήμο.

Δενδροφύτευση στο χώρο του σχολείου και στον περιβάλλοντα πεζόδρομο του σχολείου.

Πλαστικοποιήσαμε τους οικοκώδικες και τους αναρτήσαμε σε όλες τις αίθουσες διδασκαλίας

Μιλήσαμε για την ανάγκη ανακύκλωσης υλικών.

Κατασκευάσαμε κάδους ανακύκλωσης χαρτιού από χαρτόνι και τους τοποθετήσαμε σε τέσσερα σημεία στο σχολείο μας.

Συγκέντρωση χρησιμοποιημένων λαδιών.

Παρασκευάσαμε πράσινα σαπούνια με καυστική σόδα και χρησιμοποιημένα λάδια.

Απρίλιος

Συγκέντρωση χρησιμοποιημένων λαδιών.

Παρασκευάσαμε πράσινα σαπούνια με καυστική σόδα και χρησιμοποιημένα λάδια.

Πώληση σαπουνιών στην έκθεση  που θα διοργανώσουμε στο σχολείο στις 16/6/2016.

 ΔΡΑΣΕΙΣ (για την παρουσίαση των πατάτε εδώ)

Καταγραφή ηλεκτρικών συσκευών

Κομποστοποίηση

Οικοκώδικας: α) Τρόποι εξοικονόμησης ηλεκτρικής ενέργειας στο σχολείο

β)  Πώς να εξοικονομήσουμε νερό

Δενδροφύτευση

Συλλογή χρησιμοποιημένων λαδιών

Παρασκευή σαπουνιών

Κατασκευή κάδων ανακύκλωσης χαρτιού και συγκέντρωση χαρτιού για ανακύκλωση

 

  1. Τρόποι διάχυσης των αποτελεσμάτων και δράσεων της περιβαλλοντικής ομάδας στη σχολική και στην ευρύτερη κοινότητα

Οι δράσεις που ανέπτυξε η περιβαλλοντική ομάδα του προγράμματος στο πλαίσιο της υλοποίησης ήταν ορατές και αντιληπτές από μέρος ή από ολόκληρη τη σχολική κοινότητα. Για τη συγκέντρωση χρησιμοποιημένων λαδιών απευθυνθήκαμε στα μέλη της σχολικής κοινότητας. Παρασκευάσαμε σαπούνια τα οποία διαθέσαμε σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς. Κατασκευάσαμε κάδους ανακύκλωσης χαρτιού οι οποίοι τοποθετήθηκαν σε όλους τους εσωτερικούς χώρους με την ανάλογη επεξηγηματική σήμανση. Ο οικοκώδικας αναρτήθηκε σε όλες τις αίθουσες διδασκαλίας αφού πρώτα ενημερώθηκαν οι μαθητές. Όσον αφορά για την κομποστοποίηση και την δενδροφύτευση και στις δύο αυτές δράσεις συμμετείχαν εκτός της ομάδας του προγράμματος και άλλοι μαθητές. Στην δράση της δενδροφύτευσης και της καταγραφής των ηλεκτρικών συσκευών ενεπλάκησαν φορείς του δήμου Λυκόβρυσης Πεύκης και γονείς των μαθητών.

  1. Σκέψεις και προβληματισμοί

 Μη συμμετοχή όλων των μελών σε εβδομαδιαία βάση λόγω εξωσχολικών δραστηριοτήτων των μαθητών.

Από την εμπειρία μας εκτιμούμε ότι για την κινητοποίηση, τη δραστηριοποίηση και τη μαζική συμμετοχή των μαθητών σε δράσεις, όπως τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων, θα πρέπει από την έναρξη του προγράμματος να υπάρχει κίνητρο και επιβράβευση των συμμετεχόντων μαθητών π.χ. μια εκδρομή.

  1. Αξιολόγηση του προγράμματος σύμφωνα με τους στόχους

 Η συμμετοχή και η εμπλοκή τόσο των μαθητών/τριών όσο και των καθηγητών/τριών  στο πρόγραμμα ήταν εξαιρετικά θετική υπό την έννοια της ευαισθητοποίησης, και της αλλαγής στάσης των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον, μέσα από συμμετοχικές διαδικασίες στη λήψη αποφάσεων, στο σχεδιασμό και στην εφαρμογή των δράσεων, ώστε τα σχολεία να γίνουν κοινότητες αειφορικής συμβίωσης σε παιδαγωγικό αλλά και πρακτικό επίπεδο. Πιο συγκεκριμένα οι μαθητές/τριες, αυριανοί πολίτες εξοικειώθηκαν με τα περιβαλλοντικά προβλήματα και ο ρόλος των εκπ/κών  διαφοροποιήθηκε καθώς  από μεταδότες γνώσης μετατράπηκαν σε εμψυχωτές της μαθησιακής διαδικασίας, ενώ αντίστοιχα οι μαθητές/τριες από παθητικοί  δέ­κτες  μετατράπηκαν σε ενεργά μέλη  μιας συνεργατικής ομάδας. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να εμβαθύνουν και να προσεγγίσουν μια πληθώρα θεμάτων διαθεματικά και να διαμορφώσουν θετική στάση για την αντιμετώπισή τους. Ανέπτυξαν ερευνητική ικανότητα και πρακτική δράση μέσα από τη διερεύνηση και την ενασχόληση ποκίλων θεμάτων

Εν κατακλείδι,  το πρόγραμμα πέτυχε σε ένα μεγάλο βαθμό τους αρχικούς του στόχους  αν και η αλλαγή στάσεων και συμπεριφορών δεν είναι άμεσα αξιολογήσημες, αλλά αισιοδοξούμε να αναδυθούν και να αποφέρουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα στο άμεσο μέλλον.

Συγκεκριμένα οι μαθητές αποκόμισαν:

1) «Τα παιδιά μέσα από τη συνεργασία μαθαίνουν καλύτερα». Αξία καλά θεμελιωμένη από την έρευνα. Ομάδες συνεργασίας μαθητών με σκοπό την παραγωγή ενός έργου, οδηγεί σε δημιουργική ενεργοποίηση της μάθησης και στην ολοπλευρη ανάπτυξη των παιδιών. (Προσεγγίζοντας την εκπ/κή ομάδα-Μίνα Πολέμη ? Τοδούλου)

2) Κοινωνικοποίηση και απόκτηση δεξιοτήτων όπως: συνεργασία, υπευθυνότητα, αυτενέργεια, φροντίδα

3) Δεξιότητες σχετικές με το εργαστήριο του μαθήματος της χημείας: ζύγιση, ανάδευση, θέρμανση, θερμομέτρηση, μείξη

4) Απόκτηση οικολογικής συνείδησης. Ευαισθητοποίηση ως προς το αναντικατάστατο των μη ανανεώσιμων φυσικών πόρων και επομένως τη με φειδώ χρήση και όχι κατάχρησή τους. Επικέντρωση στην ενέργεια και στο νερό.

5) Εξοικείωση με την ανακύκλωση και τα οφέλη της, τόσο από την άποψη εξοικονόμησης  ενέργειας και φυσικών πόρων, όσο και από την άποψη της ελαχιστοποίησης των παραγόμενων απορριμμάτων και των προβλημάτων που προκαλεί η συσσώρευσή τους.

6) Εξοικείωση με την κομποστοποίηση στην πράξη. Συνειδητοποίηση της χρήσης των απορριμμάτων για συγκεκριμένο σκοπό με αποτέλεσμα τη μείωση του όγκου και της συσσώρευσής τους, αλλά και την παραγωγή ωφέλιμου λιπάσματος για τον κήπο του σχολείου.

7) Ευαισθητοποίηση ως προς την κατανάλωση ενέργειας. Ενημέρωση για  τα οφέλη που προκύπτουν από τη λελογισμένη χρήση της τόσο ως προς την εξοικονόμηση των μη ανανεώσιμων ορυκτών καυσίμων, όσο και ως προς τη ρύπανση της ατμόσφαιρας , του εδάφους και των υδάτινων πόρων.

8) Εξοικείωση με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τα πλεονεκτήματα  της χρήσης τους όσον αφορά  την ποιότητα της ζωής πάνω στη γη.

9) Ευαισθητοποίηση ως προς  την ύπαρξη χώρων  πρασίνου στο χώρο του σχολείου και συνειδητοποίηση των αξιών που μπορεί κάποιος να προσκομίσει από την ύπαρξή τους