ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ, ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΧΥΡΩΣΗ ΤΩΝ ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΧΩΡΩΝ
Έκθεση πεπραγμένων του προγράμματος
-
Σύντομη περιγραφή της υλοποίησης του προγράμματος
«Στα πλαίσια των προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Αγωγής 30 μαθητές/τριες της Β΄και Γ΄ τάξης και δύο εκπαιδευτικοί του 2ου Γυμνασίου Πεύκης υλοποίησαν πρόγραμμα με τίτλο: «ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ,ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΧΥΡΩΣΗ ΤΩΝ ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΧΩΡΩΝ »
Οι συναντήσεις των ομάδων διήρκησαν από 25-11-2015 έως 20-05-2016. Οι συναντήσεις αυτές πραγματοποιήθηκαν κάθε Τετάρτη μετά τη λήξη των μαθημάτων από τις 14:15 έως 16:00.
Βασικός στόχος του προγράμματος ήταν : να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τη σχέση του ανθρώπου με το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον, να ευαισθητοποιηθούν αναφορικά με τα προβλήματα που συνδέονται με αυτό και να διαμορφώσουν στάσεις και αντιλήψεις για συλλογική δράση στην αντιμετώπιση περιβαλλοντικών προβλημάτων. Επιπρόσθετα να προσεγγίσουν επιστημονικά το πρόβλημα προστασίας και διεκδίκησης ελεύθερων χώρων, να προσδιορίσουν τις δυσκολίες έρευνάς του, να αναζητήσουν τις σχετικές πηγές πληροφόρησης, να συνδέσουν τη σχολική με την καθημερινή ζωή και να καλλιεργήσουν υπευθυνότητα, ικανότητα λήψης αποφάσεων και δημιουργικής παρέμβασης.
Ειδικότερα οι μαθητές/τριες προσέγγισαν τις παρακάτω θεματικές ενότητες:
1. Αξία και η αναγκαιότητα των ελεύθερων χώρων .
2. Τι είναι και τι υπερασπίζονται τα κινήματα πόλης με υποθέματα τα εξής:
Επιτροπές κατοίκων ,στόχοι και ενέργειες συντονισμού, δικτύωση κινημάτων στο διαδίκτυο, δράσεις, χάρτης με τους
διεκδικούμενους χώρους της Αττικής, γεγονότα διαμαρτυρίας που αφορούν δημόσιους χώρους της Αθήνας.
3. Θεσμικά ζητήματα ρύθμισης και προστασίας των ελεύθερων χώρων
4. Η Ευρωπαϊκή πραγματικότητα
5. Η εικόνα της σημερινής πόλης –λύσεις που θα κρατήσουν «ζωντανούς», ελκυστικούς και βιώσιμους
τους ελεύθερους χώρους.
Συνεργάστηκαν:
α)με το Σύλλογο Γονέων των μαθητών του 2ου Γυμνασίου Πεύκης
β) με την υπηρεσία καθαριότητας και πρασίνου του Δήμου Λυκόβρυσης ? Πεύκης.
-
Ημερολόγιο δράσεων
1ος μήνας:
- Από κοινού διαμόρφωση των όρων του συμβολαίου
- Επιλογή θέματος και καθορισμός επιμέρους θεματικών ενοτήτων.
- Ένταξη σε ομάδες – κατανομή εργασιών. Τα μέλη της ομάδας γνωρίζονται, εξοικειώνονται μεταξύ τους και ορίζουν τον συντονιστή.
2ος μήνας:
- Έρευνα πεδίου, βιβλιογραφική έρευνα, αναζήτηση και συλλογή υλικού από το διαδίκτυο, βιβλία, άρθρα από τον ημερήσιο και περιοδικό Τύπο, φυλλάδια φορέων, χάρτες.
- Παρουσίαση συμπερασμάτων στην ολομέλεια.
3ος μήνας:
- Συζήτηση, σύγκριση, αξιολόγηση του συνόλου του υλικού, καταγραφή των κύριων όψεων της κάθε υποενότητας ,εμβάθυνση, σύνθεση και γενίκευση των συμπερασμάτων . Τελική σύνθεση και παρουσίαση των εργασιών των ομάδων.
- Πρακτική δράση
Οι μαθητές/τριες συνέταξαν επιστολή-αίτημα στο Δήμο Λυκόβρυσης-Πεύκης για προμήθεια δενδρυλλίων-θάμνων, προκειμένου να εμπλουτιστεί το πράσινο του προαύλιου χώρου του σχολείου, καθώς και των παρακείμενων πεζόδρομων. Ακολούθησε συνάντηση αντιπροσωπείας μαθητών με το Δήμαρχο. Σε σύντομο χρονικό διάστημα το αίτημα ικανοποιήθηκε και στη συνέχεια προέβησαν σε δενδροφύτευση.
4ος μήνας:
Προετοιμασία του εκπαιδευτικού ταξιδιού στη Βαρκελώνη, Πυρηναία και στη Γαλλία (Καρκασσόν). Η ομάδα προέβη σε αναζήτηση σχετικού υλικού αναφορικά με το αστικό πράσινο της Βαρκελώνης, την ιστορία της Ισπανίας και το ισπανικό πρωτάθλημα. Επιπλέον αναζήτησε υλικό και παρουσίασε το έργο των μεγάλων ισπανών ζωγράφων Μιρό και Νταλί και του αρχιτέκτονα Γκαουντί.
5ος μήνας:
Εκπαιδευτικό ταξίδι στη Βαρκελώνη, Φιγκέρες και Καρκασσόν, το οποίο πραγματοποιήθηκε από τις 10-04-2016 έως τις 15-04-2016. Η βιωματική αυτή διάσταση έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές να δουν τον γεωγραφικό και φυσικό χώρο στις πραγματικές του διαστάσεις, να αντιληφθούν το ρόλο του πρασίνου στη συγκρότηση της ταυτότητας των σύγχρονων μεγαλουπόλεων. Ταυτόχρονα στα πλαίσια της διαθεματικής προσέγγισης οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να έλθουν σε επαφή με διαφορετικούς πολιτισμούς και κουλτούρες.
Στην τελευταία συνάντηση οι μαθητές απάντησαν σε φύλλα εργασίας-ερωτηματολόγια και προέβησαν σε μια συνολικότερη αποτίμηση ? αξιολόγηση του προγράμματος.
3. Τρόποι διάχυσης των αποτελεσμάτων και δράσεων της περιβαλλοντικής ομάδας στη σχολική και στην ευρύτερη κοινότητα
Στο πλαίσιο της διάχυσης των αποτελεσμάτων και δράσεων του προγράμματος που υλοποιήθηκε η περιβαλλοντική ομάδα παρουσίασε το τελικό προϊόν του προγράμματος «ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ, ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΧΥΡΩΣΗ ΤΩΝ ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΧΩΡΩΝ» που περιλαμβάνει:
Α) Προστασία, διεκδίκηση και κατοχύρωση των πράσινων και ελεύθερων χώρων
-
Σκέψεις και προβληματισμοί
Η συμμετοχή και η εμπλοκή τόσο των μαθητών/τριών όσο και των καθηγητών/τριών στο πρόγραμμα ήταν εξαιρετικά θετική υπό την έννοια της ενθάρρυνσης μιας διαφορετικής προσέγγισης της γνώσης μέσα στο σχολικό περιβάλλον. Πιο συγκεκριμένα ο ρόλος των εκπ/κών διαφοροποιήθηκε καθώς από μεταδότες γνώσης μετατράπηκαν σε εμψυχωτές της μαθησιακής διαδικασίας, ενώ αντίστοιχα οι μαθητές/τριες από παθητικοί δέκτες μετατράπηκαν σε ενεργά μέλη μιας συνεργατικής ομάδας.
Ωστόσο, οι μαθητές/τριες, παρότι, το πρόγραμμα ήταν ιδιαίτερα ελκυστικό και ευχάριστο ήταν πολύ πιεσμένοι ως προς το χρόνο παραμονής τους στο σχολείο λόγω των απογευματινών υποχρεώσεών τους σε φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα. Επίσης ένας άλλος ανασταλτικός παράγοντας για την πραγματοποίηση περισσότερων εκπαιδευτικών επισκέψεων υπήρξε ο ιδιαίτερα ασφυκτικός σχολικός χρόνος.
Οσον αφορά την εκπαιδευτική εκδρομή που πραγματοποίησαν στο εξωτερικό τα μέλη της παιδαγωγικής ομάδας αξίζει να σημειωθεί ότι εκτός του ότι αποτέλεσε βασικό κίνητρο εμπλοκής των μαθητών/τριών στο πρόγραμμα ήταν σε απόλυτη συνάφεια με τους βασικούς στόχους του προγράμματος μας και λειτούργησε και ως επιβράβευση της συνολικής τους προσπάθειας.
Εν κατακλείδι, το πρόγραμμα πέτυχε σε ένα μεγάλο βαθμό τους αρχικούς του στόχους αν και η αλλαγή στάσεων και συμπεριφορών δεν είναι άμεσα αξιολογήσημες, αλλά αισιοδοξούμε να αναδυθούν σε επόμενο χρόνο ως μεταγνώση.